Wykonanie przelewu na niewłaściwe konto może zdarzyć się każdemu. Żyjemy w świecie, gdzie większość internetowych transakcji jest wykonywana za pomocą przelewów bankowych i pomimo tego, że ta procedura znana jest dla nas od podszewki, to cały czas zdarzają się pomyłki. Więc co zrobić w przypadku błędnego przelewu?
Jakie błędy popełniamy?
Najczęstszymi błędami dotyczącymi transakcji płatniczych przez Internet popełnianymi przez nadawców są pomyłki w imieniu, nazwisku czy adresie adresata, podanie błędnego numeru konta bądź przelanie nieprawidłowej kwoty. Za ściągnięcie pieniędzy z konta mogą także odpowiadać oprogramowania złodziei internetowych, które podmieniają wpisany numer konta adresata na numer oszusta. Niezależnie od tego, co jest powodem błędu, warto wiedzieć, że nie jest on nieodwracalny i dzięki natychmiastowej reakcji może zostać szybko naprawiony.
Błędny przelew – jak naprawić pomyłkę?
Literówka w danych do przelewu nie stanowi większego problemu, natomiast błędny adresat czy wielkość przelanej kwoty są sprawami niecierpiącymi zwłoki.
W przypadku zauważenia jakiejkolwiek nieprawidłowości w przelewie, należy zareagować natychmiastowo i zawiadomić bank – osobiście odwiedzić oddział, skontaktować się telefonicznie, pocztą elektroniczną lub przez Internet, pamiętając o tym, że dwie pierwsze opcje zapewniają szybkie działanie i rozwiązanie problemu, tym bardziej, jeżeli przelew nie wyszedł jeszcze z banku. Wtedy to instytucja może anulować transakcję i nie będzie potrzeby kontaktowania się z adresatem.
Jeżeli jednak przelew trafił już na docelowe konto, to bank poinformuje adresata o zaistniałej sytuacji i poprosi o zwrot całej kwoty bądź jej części na rachunek nadawcy. Jeżeli prośba nie zostanie wykonana w ciągu 30 dni, adresat będzie zmuszony stawić czoła konsekwencjom wynikającym z ustawy o usługach płatniczych – nadawca może po wystąpieniu o specjalny wniosek do banku poznać dane adresata i zgłosić sprawę do sądu. Najczęściej jednak pieniądze wracają szybciej niż ustawowe 30 dni.
Jeżeli przelew zostanie wykonany na nieistniejące konto, to pieniądze powinny automatycznie wrócić do nadawcy. Jeżeli tak się nie stanie, to z pomocą banku odzyskanie przelanej kwoty potrwa kilka dni roboczych, w zależności od banku.
Jak unikać błędów w przelewach?
Pośpiech podczas robienia transakcji bankowych nie opłaca się – błędnie wykonany przelew będzie kosztować nas trochę czasu i nerwów. Warto powoli wpisywać dane i sprawdzić ich poprawność kilka razy przed wysłaniem.