Zarządzanie firmą to trudne decyzje każdego dnia. Oprócz zarządzania pozycją firmy na rynku, strategią konkurencyjności czy relacjami z dostawcami bądź klientami, przedsiębiorca zatrudniający pracowników musi też mierzyć się z kwestią zarządzania polityką kadrową. Współpraca z ludźmi i odpowiednie kierowanie tym obszarem bywa trudne, a co więcej, jego efekty nie są widoczne tak szybko, jak efekty obniżenia ceny produktu czy inwestycji w reklamę. Czy zatem warto inwestować w kadry?
Kapitał ludzki – serce biznesu
Nie od dziś zarówno teoretycy biznesu, jak i praktycy doświadczeni w prowadzeniu własnej działalności podkreślają, że za sukcesem firmy stoją zawsze pracownicy. Nawet najlepszy strateg i wizjoner przedsiębiorczości nie zdziała nic, jeśli nie będzie miał wsparcia w postaci lojalnych, rzetelnych i dobrze wykwalifikowanych pracowników. Z tego względu warto mieć świadomość, że kapitał ludzki to najważniejszy kapitał w firmie i warto odpowiednio doceniać ten obszar, a także traktować zarządzanie nim tak poważnie, jak poważnie traktuje się politykę cenową czy marketingową. Zadowolony, dobrze wyszkolony pracownik to po pierwsze, najlepsza wizytówka i ambasador swojego pracodawcy, a po drugie, najbardziej rzetelne i zaangażowane wsparcie w codziennej walce o sukces i zysk.
Na czym polega inwestowanie w kadry?
Inwestycja w kadry może mieć wiele wymiarów. Zaczyna się ona już od strategii zatrudnienia. Przedsiębiorca świadomy mocy i wagi kapitału ludzkiego będzie stawiał na zrekrutowanie do swojego zespołu profesjonalistów ludzi o dużym potencjale, akceptując przy tym wyższe wymagania finansowe takiego pracownika. Dobrze wykwalifikowany i doświadczony zespół będzie w stanie działać skutecznie, podczas gdy tańsi pracownicy to zazwyczaj osoby bez doświadczenia, które do osiągnięcia wydajności będą potrzebowały dodatkowych szkoleń i wsparcia merytorycznego. Kolejną kwestią jest też regularne dbanie o to, by pracownicy rozwijali swoje kompetencje dzięki dostępnym formom szkolenia i edukacji. Pozwoli to zwiększać konkurencyjność, a pracownikom da poczucie ciągłego rozwoju i satysfakcji z poszerzania kompetencji. Nie mniej ważne jest też utrzymywanie wysokiego poziomu motywacji – po pierwsze po to, by pracownicy byli jak najbardziej zaangażowani i czuli się ważnym elementem zespołu. Po drugie, równie ważne jest, by zabezpieczyć się przed ryzykiem utraty doświadczonego i wyszkolonego pracownika, który z braku motywacji mógłby być zainteresowany ofertą konkurencji. Warto pamiętać, że dbanie o kapitał ludzki to ciągła praca, która da efekty tylko wtedy, jeśli będzie przemyślana i konsekwentna.